Geert Groote College Amsterdam
Fred. Roeskestraat 84
1076 ED Amsterdam

020 574 5830
info@ggca.nl

Kunst

Tekenen en schilderen

Bij tekenen gaat het er in eerste instantie om via het plezier in het maken jezelf te ontwikkelen. Dat doen we met waarnemingsoefeningen. Om van ‘beter leren kijken’ naar ‘nauwkeurig waarnemen’ te komen moeten we met veel geduld veel oefenen. Niet alleen versterken we zo de waarneming van het oog maar ook die van de Verbeelding. Via rijke fantasieopdrachten wordt de creativiteit gestimuleerd en met goedgevulde materiaal-opdrachten maken de kinderen kennis met de verschillende tekentechnieken. Zo gaan we linosnede’s maken en zelfs leren etsen en dat is uniek, want wij zijn de enige school in Amsterdam die zo uitgebreid etsen op het programma heeft staan. De leerlingen krijgen ook een periode Perspectieftekenen aangeboden en ze leren op deze school portret te schilderen op zeer hoog niveau.

Daarnaast wordt er per leerjaar een beeldend aspect uitgediept. Lijn, vorm, ruimte, licht, kleur en compositie komen natuurlijk aan de orde, maar ze worden niet alleen uitgelegd maar ook geoefend door het maken van verschillende bijpassende tekenopdrachten. Deze leerstof valt perfect samen met de leerontwikkeling van het kind en via al deze technische vaardigheden leren de leerlingen zichzelf, via beeld, steeds meer uit te drukken. En dat is waar het om gaat, door het maken van zoveel tekeningen en schilderingen werken wij mee aan de  zelfverwezenlijking van de jonge mens en komt ons motto ‘worden wie je bent’ tot zijn volle recht. En het is heel fijn om daar aan mee te mogen werken!

  • Zevende klas Beeldaspect Lijn en Vorm. fantasietekenen. De leerlingen maken tekeningen n.a.v. van een verhaal. Verschillende materialen & technieken. Bijvoorbeeld ‘Worden wie je bent’ , bomen-project en egorama.
  • Achtste klas Beeldaspect Ruimtewerking, periode Perspectief en linoleumsnede. Bijvoorbeeld dierenschedels.
  • Negende klas Beeldaspect Licht. zwart-wit jaar. actie-reactie. consequenties van je daden: periode Etsen. Bijvoorbeeld Trap met silhouet, torso met plasticiteit en oog.
  • Tiende klas Beeldaspect Kleur  Leerlingen leren  kleur mengen op de  kleurencirkel. Leren  waarnemen door het na tekenen voorwerpen en uiteindelijk het aquarelleren van stillevens. Bijvoorbeeld Gemberpotjes, landschap en bloemstilleven maar ook abstract schilderen.
  • Elfde klas Beeldaspect Compositie. Modeltekenen en portretschilderen
  • Twaalfde klas Beeldaspect structuur en textuur. Abstract schilderen en werken naar aanleiding van een thema. Centraal Praktisch Examen (CPE)

Textiel

Het vak Textiel is uniek op een middelbare school, slechts twee andere scholen bieden dit vak aan in Amsterdam. Op het GGCA wordt textiel niet als keuzevak aangeboden, maar net als alle andere kunstvakken (Handenarbeid en Tekenen), ieder leerjaar een half jaar totdat je in je examenjaar kiest voor één van deze kunstvakken om examen in te doen. Een kunstvak in je pakket is verplicht op het GGCA, dit zou op de Havo en Vwo ook muziek of toneel kunnen zijn. Op het Vmbo-t is het de keuze uit tekenen, handenarbeid of textiel als examenvak.

We werken bij de kunstvakken in halve groepen, dat betekent dat er max. 17 leerlingen in de lesgroepen zitten, waardoor we veel tijd hebben om technieken echt goed aan te kunnen leren. De kunstvakken worden in blokuren aangeboden in de week.


Grimeren

Op deze school krijg je een half jaar het kunstvak grimeren in de 8e (2e van de brugklas). Grimeren is een soort van theater make-up. Je leert hoe je een gezicht kan veranderen met de juiste kleur en materiaal. Ook leer je levens echte wonden  maken en dat gewoon in je schooltijd!

Je oefent tijdens de les op elkaar, wat ook weer een hele goede samenwerkings oefening is.

(In de Corona tijd doen we aan het begin van de les een verbindings spel en daarna grimeer je jezelf om zo de 1.5 meter te bewaren, op deze manier zijn de lessen ook heel bijzonder)

Wat je met deze lessen leert is dus hoe je moet grimeren en hoe je goed kan samenwerken. Een klein clubje leerlingen helpt 4 keer per jaar mee aan de optredens in school. Zij doen daar de grime voor de spelers van de voorstellingen. Het kan zo zijn dat je een docent mag grimeren, hoe leuk is dat!

Je werkt met de helft van je klas, de andere helft heeft handarbeid en na het half jaar wisselt dat om.Zo ben je met iets minder dan 15 leerlingen in de les, dat werkt heel fijn en is er genoeg ruimte.


Toneel

Het kernwoord van het vak toneel is spelplezier! We gaan klassikaal aan de slag met de basis van toneelspelen.  We werken in een professionele theaterzaal met een podium en met theaterlicht. Ook is er een grote hoeveelheid aan kostuums. ​We proberen zo veel mogelijk te kijken naar wat je al kunt en wat je nog kunt ontwikkelen. Als je het ontzettend spannend vindt is dat geen enkel probleem. En ook als je al ervaring hebt, zullen we je uitdagen om binnen de toneellessen op school verder te groeien.

Bij het vak toneel ga je je op een aantal vlakken ontwikkelen. Allereerst ga je je ontwikkelen op het gebied van het vak zelf. Hoe werkt toneelspelen? Hoe maak je een interessante scene? Er wordt aandacht besteed aan het verbeelden van gevoelens, ideeën, situaties en personages. Je krijgt inzicht in de opbouw van een rol en van een verhaal, het gebruik van vormgeving en de overdracht richting een publiek. Daarbij leer je verschillende speltechnieken en dramaturgische termen herkennen en hanteren.


Muziek

Op het Geert Groote College klinkt muziek door het hele gebouw. In de kantine staat een piano en in de theaterzaal zijn regelmatig muzikale optredens. Eén keer per jaar is het optreden van het bovenbouwkoor.

Bij het vak muziek oefen je vooral om sámen muziek te maken. Zo zing je veel samen in klas 7 (brugklas) en in klas 8 speel je met de hele groep djembé. Ook studeer je met een groepje een nummer op gitaar in. In klas 9 leer je over de geschiedenis van de popmuziek. Al deze jaren krijg je één uur muziek per week.

Vanaf klas 10 (h/v) zingt iedereen in het bovenbouwkoor. Daarnaast kun je kiezen voor het vak muziek waarbij je je voorbereidt op het muziekexamen. Ook treedt je met je klasgenoten op voor publiek in de vorm van een band of ensemble.


Kunstgeschiedenis

Het wonderschone kern-vak kunstgeschiedenis leidt de leerling door de verbeelde getuigenissen van de wonderbaarlijke en oneindig doorlopende geschiedenis van de wereld.

Verstilde momenten in de vorm van kunstwerken en architectuur laten de leerling zien, en daarmee voelen, hoe het er aan toe ging in andere tijden en op andere plekken en hoe dat ons gebracht heeft naar hoe de kunst zich nu manifesteert.

Kunst met magische achterliggende verhalen. Maar ook wat is nou mooi of niet mooi? Wat is sowieso mooi? Mag je ook iets lelijk vinden? En wat betekent kunst voor jou en anderen?

Wij proberen de leerlingen te leren kijken, als detectives een kunstwerk te laten analyseren. Ook proberen wij mee te geven hoe belangrijk de context is waarin een werk gemaakt is, maar ook bijvoorbeeld dat kunst niet alleen uit onze ‘westerse wereld’ komt maar ook uit andere ‘werelden’, waar kunst soms andere rollen vervult en waar minstens zo belangrijk werk geschapen is en wordt.

Kunstgeschiedenis, een vak dat verrijkt, de wereld groter maakt en de tijd relatief.


Handenarbeid

Bij het vak handvaardigheid wordt de eerste jaren ambachtelijk gewerkt. Zo maken leerlingen in het eerste leerjaar een marionettenpop van verschillende soorten hout waaronder vers hout uit onze eigen stad Amsterdam. Onze lokalen zijn meer dan een lokaal alleen, het zijn werkplaatsen. Naast handvaardigheid hebben we ook een smederij waar onze 8e klassers een cursus smeden volgen waar ze de basistechnieken smeden zullen leren. De handvaardigheid werkplaats biedt veel mogelijkheden in het maken van werkstukken. In de hogere klassen maken leerlingen veel gebruik van alle materialen en technieken die we aanbieden om eigen kunstwerken te maken. 


Terug naar het vaklessen overzicht